strony

czwartek, 22 maja 2014

Razowe bułeczki (błyskawiczne).

Nic mi w życiu tak nie wychodzi, jak drożdżowe wypieki.
Taka deklaracja być może zakrawa o megalomanię, ale z drugiej strony: szczerze kocham domowe pieczywo i słodkie drożdżówki, więc najwyraźniej jest to miłość odwzajemniona. Piekłam już różne bułeczki, rogaliki, kajzery, chałkę, ale nigdy wcześniej nie brałam się za bułki z mąką razową.







Znalazłam przepis u pani Elizy, który pasuje mi idealnie: odmierzany szklanką, prosty. Dla osób, które tak jak ja nie mogą się przekonać do wagi kuchennej.
Z podanych proporcji wychodzi 6-7 bułeczek i muszę przyznać, że dla mnie to zdecydowanie za mało; gdyby nie resztki mojej samodyscypliny, moje wypieki nie dotrwałyby do kolacji. Dlatego następnym razem dam pewnie po 1,5 porcji każdego składnika.





  • 1 szklanka mąki pszennej np. typ 650
  • 1 szklanka mąki pszennej razowej typ 2000
  • 3/4 szklanki letniej wody
  • 10 g świeżych drożdży (lub łyżeczka suszonych instant; ja użyłam świeżych)
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżki oleju
  • 4 łyżki nasion słonecznika
  • 3 łyżki płatków owsianych do obtoczenia bułeczek 

  • Mąkę przesiać do dużej miski, dodać sól i 2 łyżki oleju.
  • Szklankę napełnić letnią wodą z kranu do 3/4 objętości; większość wlać do ciasta, a na dnie szklanki zostawić odrobinę do rozpuszczenia drożdży z łyżką mąki. Tak powstały zaczyn odstawić na kilka minut.
  • Do miski dodać zaczyn i dosypać część słonecznika.
  • Wymieszać ciasto łyżką i zagnieść, by powstała jednolita kula.
  • Ciasto przykryć ściereczką i odstawić na pół godziny w ciepłe miejsce.
  • Po tym czasie wyjąć blachę z piekarnika (przyda się do układania bułeczek) i nastawić grzanie na temperaturę 220 stopni.
  • Na blasze rozłożyć papier do pieczenia; z ciasta formować bułeczki, obtaczać je w rozsypanych na talerzu płatkach owsianych i nasionach słonecznika; układać na papierze i pozostawić na ok. pół godziny do wyrastania (mniej-więcej tyle czasu powinien nagrzewać się piekarnik).
  • Na środkową półkę gorącego piekarnika włożyć blachę z bułeczkami, jednocześnie wrzucić na dno piekarnika kilka kostek lodu (powstanie z nich para, która sprawi, że skórka bułeczek będzie chrupiąca). Piec ok. 15 minut.
  • Po wyjęciu ostudzić na kratce. Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz