strony

czwartek, 29 maja 2014

Drożdżówki z truskawkami (bez jaj).


Sowa często przynosi dla mnie drożdżówki ze śliwką albo z kruszonką na drugie śniadanie. Zawsze bardzo mi miło, gdy widzę czekającą na mnie w kuchni papierową torbę z Zagrodniczej czy od Kurasiaka. Ale nawet najlepsze sklepowe nie dorównują tym domowym. Dzisiaj drożdżówki z truskawkami i pyszną, cynamonową kruszonką. Skorzystałam z wegańskiego przepisu, żeby nie dodawać jaj (bo po prostu nie miałam) ale użyłam masła i mleka krowiego. Oryginał tutaj.




na 5 drożdżówek
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 3/4 szklanki letniego mleka
  • 3 łyżki cukru
  • szczypta soli
  • 3 łyżki roztopionego masła
  • 5 łyżek bułki tartej
  • 7g drożdży instant (1 opakowanie), ewentualnie 25 g drożdży świeżych- ja tym razem użyłam suchych
  • kilkanaście truskawek
Kruszonka (zawsze robię na oko, ale mniej więcej powinno być tak):
  • gruby plaster masła (ok. 20-30g)
  • 1/2 szklanki mąki
  • 1/4 szklanki cukru
  • 2-3 łyżeczki cynamonu


  • Mąkę i cukier przesiać do dużej miski.
  • Jeśli używamy drożdży suchych- dosypać (jeśli świeżych- z części mleka, łyżeczki mąki, łyżeczki cukru i drożdży zrobić w szklance zaczyn, dodać go po kilkunastu minutach.)
  • Dodać sól, letnie mleko, roztopione masło. 
  • Ciasto dokładnie zagnieść i wyrabiać przez kilka minut, uformować z niego kulę, przykryć ściereczką i odstawić na pół godziny.
  • W międzyczasie dokładnie umyć i pokroić truskawki (ja pokroiłam je na połówki).
  • Z piekarnika wyjąć blachę i rozłożyć na niej papier do pieczenia. 
  • Z ciasta uformować 5 kuli i wyłożyć na papierze, pozostawić na  kolejne 20 minut. (po ok. 5-10 minutach nastawić piekarnik na temperaturę 180 stopni, ponieważ mniej-więcej 15 minut zajmuje jego nagrzanie) 
  • Przygotować kruszonkę; zawsze robię to na oko, (mniej-więcej 1/2 szklanki mąki i 1/4 szklanki cukru powinno być w porządku.). Mąkę, cukier i cynamon wsypać do miski, a masło rozkruszać między palcami i mieszać z suchymi składnikami tak, by powstały z tego kuleczki kruszonki. 
  • Wyrośnięte kule spłaszczyć szklanką, dociskając ją z całych sił do blachy. W powstałe wgłębienia wsypać łyżkę bułki tartej i rozłożyć na niej truskawki i posypać kruszonką.
  • Piec 22 minuty na środkowym piętrze piekarnika (program góra-dół). Po wyjęciu studzić na kratce. Smacznego!





3 komentarze:

  1. Okazało się, że nie umiem robić kruszonki i z takiej ilości wyrosło mi 5 ogromnych buł, ale to były pierwsze słodkości, które upiekłam i które moi rodzice pochłonęli w mgnieniu oka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczaki, może niezbyt jasno opisałam to, jak się ją robi? Co poszło nie tak z kruszonką? : (

      Usuń